VEEL GESTELDE VRAGEN

Meest gestelde vragen over het kopen en verkopen van een woning

Start bij A75 voor het kopen of verkopen van uw woning.

VEEL GESTELDE VRAGEN

Meest gestelde vragen over het kopen en verkopen van een woning

Start bij A75 voor het kopen of verkopen van uw woning.

Het kopen of verkopen van een woning is niet iets dat u dagelijks doet. Het is dus niet zo vreemd dat u tijdens het kopen of verkopen van een woning tegen allerlei vragen aanloopt. Onze makelaar kan de vragen waar u tegenaan loopt voor u beantwoorden. 

De meest voorkomende vragen heeft A75 Makelaardij voor u op een rij gezet.

  • 1. Wanneer ben ik in onderhandeling?

    U bent pas in onderhandeling met de verkopende partij als deze reageert op uw bod door:


    a) Een tegenbod te doen.

    b) Expliciet te melden dat jullie in onderhandeling zijn. 


    U bent dus nog niet in onderhandeling als de verkopende makelaar zegt dat hij uw bod met de verkoper zal bespreken.

  • 2. Mag een verkoopmakelaar doorgaan met bezichtigen als er al over een bod onderhandeld wordt?

    Ja dat mag. Een onderhandeling hoeft namelijk niet tot een verkoop te leiden. Bovendien zal de verkoper waarschijnlijk graag willen weten of er meer belangstelling is. Ook mag er met meerdere geïnteresseerde kopers tegelijkertijd onderhandeld worden. Een makelaar moet dit wel duidelijk aan alle partijen melden.


    Vaak zal de verkopende makelaar belangstellende mededelen dat er al een bod ligt of dat er onderhandelingen gaande zijn. Onze makelaar doet geen mededelingen over de hoogte van de biedingen. Dit zou overbieden kunnen uitlokken.

  • 3. Wanneer ik de vraagprijs bied, moet de verkoper de woning dan aan mij verkopen?

    Nee, de verkoper is niet verplicht de woning dan aan u te verkopen. De Hoge Raad heeft bepaald dat de vraagprijs gezien moet worden als een uitnodiging tot het doen van een bieding. Ook als je de vraagprijs biedt, kan de verkoper dus beslissen of hij uw bod wel of niet aanvaardt, of (via zijn makelaar) een tegenbod doet.

  • 4. Kan de verkoper de vraagprijs van een woning tijdens de onderhandeling veranderen?

    Ja, de verkoper kan besluiten de vraagprijs te verhogen of te verlagen. Daarnaast heeft u als potentiële koper ook het recht tijdens de onderhandelingen uw bod te verlagen. Zodra de verkopende partij een tegenbod doet, vervalt namelijk uw eerdere bod.

  • 5. Mag een makelaar tijdens de onderhandeling het systeem van verkoop wijzigen?

    Ja, dat mag. Soms zijn er zo veel belangstellenden die de vraagprijs bieden of benaderen, dat het moeilijk te bepalen is wie de beste koper is. Op dat moment kan de verkoper – op advies van zijn makelaar – besluiten de biedingprocedure te wijzigen in bijvoorbeeld een inschrijvingsprocedure. In deze procedure krijgen alle bieders een gelijke kans om een bod uit te brengen. De makelaar dient uiteraard eerst eventueel eerder gedane toezeggingen of afspraken na te komen, voordat de procedure veranderd wordt.

  • 6. Mag een makelaar een exorbitant en onrealistisch hoge prijs vragen voor een woning?

    De verkoper bepaalt in overleg met zijn makelaar voor welke prijs hij zijn woning wil verkopen. De koper kan onderhandelen over de prijs, maar de verkoper beslist.

  • 7. Wat is een optie?

    Het begrip ‘optie’ wordt op twee manier gebruikt:


    1. In juridische zin geeft optie een partij (in dit geval de koper) de keuze om door een eenzijdige verklaring een koopovereenkomst met een andere partij (de verkoper) te sluiten. Beide partijen zijn het dan eens over de voorwaarden van de koop, maar de koper krijgt bijvoorbeeld nog een week bedenktijd. Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning is zo’n optie gebruikelijk. Bij de aankoop van een bestaande woning niet.


    2. Bij de aankoop van een bestaande woning wordt het begrip ‘optie’ eigenlijk ten onrechte gebruikt. ‘Optie’ heeft dan de betekenis van bepaalde afspraken die een verkopende makelaar maakt met geïnteresseerde koper tijdens het onderhandelingsproces. Bijvoorbeeld de toezegging dat de koper een paar dagen bedenktijd krijgt voor het uitbrengen van een bod. De koper kan deze tijd gebruiken om beter inzicht te krijgen in zijn financiering of de gebruiksmogelijkheden van de woning. De makelaar zal in deze periode bij andere geïnteresseerde partijen aangeven, dat op de woning een optie rust. Een optie kun je niet eisen. De verkoper beslist in overleg met de makelaar of dergelijke opties worden gegeven.

  • 8. Moet de makelaar met mij als eerste in onderhandeling als ik de eerst ben die een afspraak maakt voor een bezichtiging? Of als ik als eerst een bod uitbreng?

    Nee, dit hoeft niet. De verkoper bepaalt samen met de verkopende makelaar met wie hij in onderhandeling gaat. Vraag als koper de verkopende makelaar van te voren naar de verkoopprocedure die gehanteerd wordt om teleurstelling te voorkomen.

  • 9. Hoe komt de koop tot stand?

    Als verkoper en koper het eens zijn over de belangrijkste zaken onder andere prijs, leveringsdatum, ontbindende voorwaarden en eventuele afspraken over roerende zaken, dan legt de verkopende makelaar de afspraken vast in een koopovereenkomst. Pas als beide partijen de koopovereenkomst hebben ondertekend, komt de koop tot stand.

    Ontbindende voorwaarden zijn een belangrijk aandachtspunt. Als u deze opgenomen wilt hebben in de koopovereenkomst, dan moet u dit meenemen in de onderhandelingen. Als koper krijg u niet automatisch een ontbindende voorwaarde. Koper en verkoper moeten het eens zijn over aanvullende afspraken en ontbindende voorwaarde voordat de koopovereenkomst wordt opgemaakt.


    Voorbeelden van ontbindende voorwaarden zijn:

    1. Financieringsvoorbehoud

    2. Geen huisvestigingsvergunning

    3. Negatieve uitkomt van een bouwkundige keuring

    4. Het niet verkrijgen van Nationale Hypotheekgarantie (NHG)

    5. No-Risk clausule


    De koop komt pas tot stand op het moment dat de koopovereenkomst door beide partijen is ondertekend. Dit vloeit voort uit de Wet Koop onroerende zaak en heet het schriftelijkheidsvereiste. Een mondelinge of per e-mail bevestigde afspraak is dus niet voldoende. Zodra de verkoper en de koper de koopovereenkomst hebben ondertekend en de koper (en eventueel de notaris) een afschrift van de overeenkomst heeft ontvangen, treedt voor de particuliere koper de wettelijke bedanktijd in werking (zie vraag 10). Binnen deze tijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop. Na deze tijd is de koop definitief rond, tenzij de ontbindende voorwaarden van toepassing zijn.

  • 10. Wat houdt de drie dagen bedenktijd voor de koper precies in?

    De wettelijke vastgestelde drie dagen bedenktijd houdt in dat je als koper zonder opgaaf van redenen de koop kunt ontbinden. De bedenktijd van drie dagen gaat in zodra een kopie van de getekende koopovereenkomst aan de koper ter hand is gesteld. De bedenktijd kan langer duren dan drie dagen als deze eindigt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag. Hiervoor zijn regels opgesteld. Onze makelaar kan precies aangeven tot wanneer de bedenktijd loopt.

  • 11. Wat is de No-Risk clausule?

    Veel mensen durven geen woning te kopen voordat hun eigen huis verkocht is en stappen daardoor bij voorbaat niet over naar een andere woning. Koopt u met de No-Risk clausule dan kunt u die overstap vaak wel maken.


    De No-Risk clausule is een ontbindende voorwaarde. Deze voorwaarde voorkomt dat de koper met dubbele lasten komt te zitten.


    De koper kan de koop ontbinden als de verkoop van zijn huidige woning onverwacht langer duurt. De verkoper dient uiteraard eerst akkoord te gaan met deze ontbindende voorwaarde in de koopovereenkomst. Tijdens de looptijd van de No-Risk clausule doet de koper al het mogelijke om zijn huis te verkopen. De verkoper gaat gedurende die tijd door met de verkoop van het reeds verkochte huis. Vindt de verkoper een andere koper, die onder gelijke voorwaarden het huis wil kopen, zonder de No-Risk clausule, dan krijgt de eerste koper bedenktijd om de koop definitief te maken of om af te zien van de koopovereenkomst. In het laatste geval verkoopt de verkoper vervolgens het huis aan de tweede koper.

  • 12. Valt de makelaarscourtage onder de ‘kosten koper’?

    Nee, deze courtage zit er niet in. Onder ‘Kosten Koper’ vallen:

    1. Overdrachtsbelasting

    2. Notariskosten, onder andere voor het opmaken van de leveringsakte en het inschrijven ervan in het Kadaster.


    Naast bovengenoemde kosten kunnen notariskosten zijn voor het opmaken en inschrijven van de hypotheekakte. Indien de koper een aankoopmakelaar heeft ingeschakeld, dan komt de courtage voor deze aankoopmakelaar voor rekening van de koper. Deze worden over het algemeen verrekend via de eindafrekening die de notaris opmaakt. De kosten van de verkopende makelaar zijn voor rekening van de verkoper.

  • 13. Mag ik als koper advies van de verkopende makelaar verwachten?

    De verkopende makelaar vertegenwoordigd de belangen van de verkoper. Hij zal de verkoper adviseren tijdens het verkoopproces. De verkopende makelaar kan en mag daarom niet tegelijkertijd jouw belangen behartigen. Als je dus begeleiding en advies wilt tijdens het aankoopproces, dan is het verstandig zelf een aankopende makelaar in te schakelen.

  • 14. Wat zijn de tarieven voor de dienstverlening van A75 Makelaardij makelaars?

    Vanuit A75 Makelaardij worden geen (advies)tarieven voorgeschreven. Iedere makelaar mag zijn eigen tarieven en courtages bepalen. De prijs die je betaalt is uiteindelijk afhankelijk van de samenstelling van het dienstpakket dat u afneemt. Maak daarom een afspraak met A75 Makelaardij voor een vrijblijvend gesprek over de gewenste dienstverlening. Zo kan hij een berekening voor u maken van de courtage.


    Naast de courtage kan de makelaar de gemaakte kosten voor bijvoorbeeld advertenties of kadastraal onderzoek doorberekenen. Over het maken van deze kosten zal de makelaar afspraken met u maken.

  • 15. Heeft de makelaar recht op een vergoeding na het intrekken van de opdracht?

    Op basis van de Algemene Consumentenvoorwaarden heeft een makelaar recht op vergoeding van de gemaakte kosten. Daarnaast kan er, als dit in de opdracht tot dienstverlening is afgesproken, een percentage van het loon berekend worden. Dit wordt ook wel intrekkingskosten genoemd.

  • 16. Wat betekent vrij op naam (v.o.n.)?

    Vrij op naam wil zeggen dat de kosten voor het overdragen van de woning voor rekening van de verkoper komen. Hierbij kunt u denken aan de overdrachtsbelasting en notariskosten. De notariskosten voor het vestigen van een hypotheek vallen hier niet onder; die zijn voor rekening van de koper.

    Vaak worden nieuwbouwwoningen v.o.n. te koop aangeboden. Informeer vooraf duidelijk welke kosten voor rekening zijn van verkoper en welke koper. Zo voorkomt u dat u achteraf voor verassingen te komen staan.

  • 17. Hoe wordt het aantal vierkante meters van een woning bepaald?

    De makelaars van A75 Makelaardij zijn verplicht het aantal vierkante meters van een woning te meten volgens een branche breed afgesproken meetinstructie. Deze instructie beschrijft precies wat er wel of niet wordt meegerekend als gebruiksoppervlakte van een woning of appartement. Hierbij wordt onderscheid gemaakt naar vier ruimten:


    1. Woonruimte, zoals woon- en slaapkamers, wc, gang, en meterkast

    2. Overige inpandige ruimte, zoals aangebouwde garage en zolder met vlizotrap

    3. Gebouwgronden buitenruimte, zoals balkon en loggia

    4. Externe bergruimte, zoals losstaande schuur en losstaande garage


    Aandachtspunt bij het bepalen van de gebruiksoppervlakte is bijvoorbeeld dat alleen daar wordt gemeten waar de hoogte minimaal 1,5 meter is. De buitenmuren worden niet meegeteld, de binnenmuren wel. Nissen kleiner 0,5 m2 worden genegeerd.

  • 18. Heeft mijn woning een energielabel nodig?

    Vanaf 2008 is een energielabel verplicht bij de verkoop en verhuur van een woning, op enkele uitzonderingen na. Het energielabel voor woningen geeft met klassen en kleuren een indicatie hoe energiezuinig een woning is. Vanaf 1 januari 2015 wordt er toegezien op de naleving van het hebben van o.a. een energielabel bij de eigendomsoverdracht. Bij het leveren van een woning zonder een definitief energielabel kan door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een sanctie aan de verkoper worden opgelegd. Dat kan gaan om een boete van maximaal €405,- of om een last onder dwangsom met de verplichting om alsnog een label aan te vragen. Deze wettelijke verplichting is niet uit te sluiten in een koopovereenkomst. Meer informatie kunt u vinden op de website van rijksoverheid www.rijksoverheid.nl

Meer informatie?

Dit is slechts een greep uit onderwerpen die komen kijken bij de aan- of verkoop van een woning. Wilt u meer weten? Ga dan naar A75.nl of loop binnen bij A75 Makelaardij. Wij helpen u graag verder.

CONTACT
Share by: